06-27570171 susan@grijphetgoud.nl

Calorieën tellen. Het lijkt de regel te zijn geworden om op basis van het aantal calorieën te bepalen of iets gezond is of niet. Dit zou betekenen dat als ik voor ontbijt, lunch en avondeten een (grote) reep chocolade zou eten (en voor de rest dan niets), ik onder de aanbevolen hoeveelheid van 2.000 kcal zou blijven. En dus gezond bezig zou zijn. Of dat een glas water gezond is, omdat het geen calorieën bevat. klinkt toch een beetje gek. Of niet? Gezond eten, betekent eten dat jouw lijf nodig heeft. Dus wat er wél in eten en drinken zit, in plaats van wat er niet in zit.


Waarom eten wij?

Terug naar de basis. Waarom heb jij eten nodig? “Ja, anders ga ik dood”. Dat is waar, maar laten we het iets concreter maken. Waarom heeft jouw lijf eten nodig? Brandstof en bouwstof. Jouw lijf is eigenlijk een minifabriek en heeft brandstof nodig om alle machines te laten draaien. Om jouw bloed rond te pompen, om je organen te laten werken en om te dansen als dat lekkere nummer voorbij komt. De bouwstoffen zijn nodig om iets te repareren. Wanneer je flink zwaar hebt getraind en je de volgende dag de trap af strompelt. dan moeten die spieren gerepareerd worden om de volgende keer hetzelfde te kunnen liften (en dan zelfs met iets minder moeite en spierpijn na afloop).


Gezond eten

Wat zit er wél in jouw lunch? Wil jij gezond eten? Dan is het belangrijk om te weten wat er wel in jouw eten zit en of je dat nodig hebt. Heb jij een actieve dag waarbij jij veel beweegt? Dan heb je energie nodig, brandstof. Jouw lijft haalt brandstof voornamelijk uit koolhydraten en vetten. Heb jij een flinke work out achter de rug? Dan wil jouw lijf zo snel mogelijk beginnen met herstellen: kom maar op met die bouwstoffen. Die haalt jouw lijf uit eiwitten.


Van groot naar klein

Naast de brand- en bouwstoffen zijn er een hele hoop kleine processen. Onze darmen zijn gek op voldoende vezels. En als je verkouden bent, dan wil je het liefst zoveel mogelijk Vitamine C binnen krijgen. Ow ja. En water is niet gezond omdat er geen calorieën in zitten, maar omdat het ons lichaam hydrateerd. Een goede vochtbalans zorgt voor voldoende energie en concentratie, het regelen van een goede lichaamstemperatuur en het afvoeren van afvalstoffen. Wist je dat er zo’n 50 verschillende voedingstoffen zijn die ons lijf nodig heeft?


Wat is dan ongezond?

De grootste bron van ongezondheid in ons eten zijn de conserveermiddelen. Wij willen graag dat ons eten er mooi uit ziet en dat we het ook niet direct na aankoop op hoeven te eten. Daarom worden er producten aan het eten toegevoegd om het langer houdbaar te houden en vaak ook mooier en lekkerder te maken. Je kunt hierbij denken aan zout, zetmeel of hexamethyleentetramine (leuk woord voor galgje). Zaken die ons lijf niet echt nodig hebben. Wil je gezond(er) eten. Koop dan zoveel mogelijk onbewerkt voedsel en bereid je gerechten zelf.


En die calorieën dan?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calorieën zeggen iets over de hoeveel brandstof die jouw lijf nodig heeft om dat fabriekje in jouw lijf draaiende te houden. Om vandaag de dingen te kunnen doen die jij belangrijk vind. En ze zijn een richtlijn voor wanneer je wilt afvallen of aankomen. Maar het aantal calorieën feitelijk betekent niet of iets gezond of ongezond is.


Conclusie

Kijk vooral naar wat je wel eet in plaats van wat je zogenaamd niet eet. Bepaal of iets gezond is aan de hand van wat jouw lijf nodig heeft. En als je lijf het niet nodig heeft, maar het is wel onwijs lekker? Dan zeg ik: eet smakelijk. Maar laten we dan gewoon toegeven dat het ongezond is.

Weet jij wat jouw lijf nodig heeft? En tel jij calorieën of kijk jij naar de gevarieerdheid van je maaltijden? Of ben je er eigenlijk helemaal niet mee bezig? Ik ben benieuwd naar jouw verhaal.

Share This