06-27570171 susan@grijphetgoud.nl

Je moest er de afgelopen weken misschien niets van weten. Naar buiten. Liever met de auto naar het werk of ’s avonds op de bank hangen in plaats van er op uit te gaan. Jazeker, mij kost het in de winter ook meer moeite om naar buiten te gaan dan in de zomer. Toch is het nu juist zo belangrijk om (vooral overdag) wel naar buiten te gaan. Waarom? Ik zet zeven voordelen op een rijtje.


1. Je voelt je fris en alert 

Wanneer je met je gezicht in de zon komt (zeker in de winterzon), voel je je direct een stuk beter. Je gezicht ontspant en je voelt je fris en alert. Wist je dat je hersenen gestimuleerd worden zodra we in het daglicht staan. Zit jij de hele dag binnen op kantoor? En kom je daarna suf thuis? Dan weet je nu wat je moet doen: hup, naar buiten!


2. Portie vitamine D

Vitamine D is nodig om calcium uit voeding op te nemen. En dat is weer belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Vitamine D is ook goed voor je immuunsysteem. Wanneer het zonlicht op je huid valt, wordt er vitamine D aangemaakt. Zelfs als het bewolkt is weet de zon jouw huid te vinden. (Lukt het niet om voldoende zonlicht te pakken? Eet dan (vaker) vette vis. Ook een goede bron van vitamine D).


3. Meer beweging

Helemaal in de wintermaanden ga je niet op een bankje zitten. Als jij met dit weer naar buiten gaat, stap je op de fiets of ga je lekker een stuk wandelen. Het vergroot de kans dat jij de norm voor bewegen van 30 minuten per dag gaat aantikken. Door de (extra) beweging maakt je lijf (meer) endorfine aan. En daar wordt je weer vrolijker van.


4. Weg met de snotneus

Op de bank, onder een kleedje, de kachel lekker aan. Dat klinkt als heerlijk genieten. Toch is de kans groot dat de lucht in huis droog is. En dat is niet zo best voor je neus- en keelholtes. Die drogen namelijk ook uit. In de frisse winterlucht worden deze holtes weer vochtig en zo hou je die nare infecties buiten de deur.


5. Verhoogd concentratie en creativiteit

Als je dan toch buiten bent, zoek een natuurrijke omgeving op (dat kan al in het park) en maak daar een wandeling. Het is bewezen dat de natuur de functie van je hersenen een boost geeft. Dankzij de groene omgeving én frisse buitenlucht krijg je meer inzicht, gave ideeën en ben je meer gefocust. Wist je dat: 20 minuten wandelen meer effect heeft dan een kop koffie?


6. Slaap lekker

Het is voor jouw lijf super belangrijk om te weten wanneer het dag is en wanneer nacht. Dit wordt deels bepaald door jouw ritme, maar vooral ook door blootstelling aan daglicht. Wanneer jij – vooral in de ochtend – jouw lijf laat zien dat het dag is, kun jij ’s nachts beter slapen. Versterk dit door de rest van de dag ook momenten naar buiten te gaan en je slaapt als een roosje.


7. Lang zal hij leven

Ga jij elke dag echt naar buiten? Dan blijf je langer fit en gezond. Uit onderzoek van het Journal of aging health blijkt dat zeventigjarigen die elke dag een frisse neus haalden op hun zevenenzeventigste minder pijnlijke botten, slaapproblemen en andere gezondheidsklachten hadden dan diegenen die dat niet deden.


Conclusie

Zonlicht, frisse lucht en beweging zijn goed voor lichaam en geest. Je knapt er van op en geeft je gezondheid een boost. Dus hoppa, strik die vesters, trek de jas aan en naar buiten!

Share This