06-27570171 susan@grijphetgoud.nl

Soms word ik er best moe van. Al dat denken. Wist je dat je gemiddeld 50.000 gedachten per dag hebt? En dat daarvan zo’n 90 procent hetzelfde is wat je gisteren en eergisteren ook dacht. Af en toe wat minder denken kan helemaal geen kwaad. Dikke kans dat dezelfde gedachten een dag later toch wel weer de revue passeren. Maar waarom zou je af en toe wat minder denken en hoe doe je dat dan?


Piekeren

Naast dat zo’n 90 procent van onze gedachten iedere dag terug komen, is ook nog eens zo’n 70 procent negatief. Dit is gemaakt om te overleven. Best nuttig, maar echt plezierig is het niet. En echt helpen doet het ook niet. De hele dag piekeren geeft je geen garantie dat je aan het eind van de dag een oplossing hebt. Balen dat de trein vertraging heeft, nadenken over hoe een bepaald gesprek zal gaan of niet kunnen kiezen wat ik naar een netwerkborrel aan zal trekken. Ik kan nou niet zeggen dat ik na flink piekeren tot een goed idee kom. In tegendeel zelfs. Ik krijgt er eerder hoofdpijn of een knoop in mijn maag van. Hoe zit bij jou?


Analyseren

Denken kan ook een middel zijn om negatieve gevoelens weg te stoppen. Met veel nadenken en analyseren probeer je een probleem op te lossen of de situatie te beargumenteren, zodat je het verdriet, de angst of de teleurstelling niet hoeft te voelen. Ook hier helpt piekeren vaak niet. Je raakt eerder gewoon verstrikt in je gedachten. En dat vervelende gevoel is er nog steeds. Hoe graag we het ook willen vermijden, ook niet fijne gevoelens horen er nou eenmaal bij.


Minder denken

Af en toe wat minder denken, kan dus geen kwaad. Jezelf trainen voor meer positieve gedachten is ook een optie, maar dat bewaar ik voor een volgende keer. De oplossing voor minder denken is heel simpel: doen. Kom in actie. Wil je minder denken?

  1. Ga iets met je handen doen. Doe een klusje in huis, maak een legpuzzel of bak een cake.
  2. Lach uitbundig. Wanneer je flink moet lachen heeft je hoofd een ruimte om na te denken.
  3. Kom in beweging. Ga sporten of maak gewoon een stevige wandeling. Doe je dit in de frisse buitenlucht, dan waaien die gedachten helemaal binnen no time van je af.
  4. Focus op je ademhaling. Adem bewust diep in, hou even vast en blaas langzaam uit. Herhaal dit minimaal vijf keer.
  5. Zoek mensen op. Wanneer je in het gezelschap van anderen bent (en je daar ook op focust) zit je vanzelf minder in je hoofd.


Conclusie

Denk af en toe wat minder en doe wat meer. Creëer ruimte voor je gevoel. Ruimte voor een fris hoofd. We vertrouwen graag op het denken en het alles weten, maar zorg voor fris hoofd en vertrouw op jezelf. Dan komen die goeie ideeën en de oplossingen vaak vanzelf.

 

Kun jij wel een fris hoofd gebruiken? Kom dan naar mijn workshop: ken je lijf, voel je goed op dinsdag 17 januari van 18.30 tot 20.00 uur.

 

Foto door: Mihai Surdu

Share This