06-27570171 susan@grijphetgoud.nl

Slaap. Een van de belangrijkste dingen in het leven. Het is een bron van energie en geeft ruimte voor heel wat herstelprocessen. Wist je dat mensen zelfs langer zonder eten, dan zonder slaap kunnen? Zo onmisbaar is het. Toch lijkt slapen steeds vaker op het lijstje “geen prioriteit” te belanden. Hoeveel uur slaap jij pakt, vind ik vandaag iets minder belangrijk. Wat ik wel belangrijk vind is: als je het doet met je het goed doen. Vandaag vijf tips om vooral goed te slapen.


Niet storen

Doe er alles aan om zo min mogelijk gestoord te worden. Ik slaap bijvoorbeeld standaard met oordoppen in. Zo is het lekker stil en wordt ik een stuk minder (snel) wakker. Slapen met oordoppen geeft mij letterlijk meer rust. Je kunt ook rust creëren door met een slaapmasker te slapen of (als je samen slaapt) te kiezen voor een eigen dekbed voor allebei. Misschien iets minder romantisch, maar zeg nou zelf, als je slecht hebt geslapen wordt je humeur er vaak ook niet romantischer op. Toch?


Drink voordat je gaat slapen

En dan bedoel ik water. Het lijkt onlogisch omdat de kans dan groot is dat je ’s nachts er uit moet om naar het toilet te gaan. Toch zul je beter slapen. Tijdens je slaap verlies je namelijk gemiddeld zo’n 0,5 tot 2 liter vocht (daarom ben je ’s ochtends ook lichter dan ’s avonds). Wanneer er ’s nachts te weinig vocht in je lijf zit, word je onrustig en uiteindelijk ook wakker omdat je dorst hebt. Dat kun je maar beter voor zijn.


Beperk alcohol 

Nu we het dan toch over drinken hebben: beperk het drinken van alcohol. Alcohol zorgt er voor dat je bloedsuikerspiegel daalt. Om die spiegel weer op pijl te brengen maakt je lijf adrenaline aan. En van adrenaline weten we allemaal dat je daar niet heel relaxt van wordt. Naast de invloed op de bloedsuikerspiegel geeft alcohol ook invloed op je vochtbalans. Dus plak de vorige alinea hier denkbeeldig nog eens achteraan.


Geen electronica op je kamer

Dit is volgens mij geen nieuws meer, maar ik hoor het toch nog te vaak. Telefoons die op het nachtkastje of zelfs in bed liggen. Een tv die achter/boven het bed hangt, want dan kun je nog even lekker tv kijken voordat je gaat slapen. NIET DOEN! Al dat kunstmatige licht en de continue informatiestroom zullen er voor zorgen dat je onrustig blijft en dus onrustig gaat slapen. Je slaapkamer is om te slapen en that’s it.


Frisse lucht

Zorg voor schone, frisse lucht in je kamer. Anders zit er op den duur te weinig zuurstof in de lucht en kun je suf, vermoeid of zelfs met hoofdpijn wakker worden. Daar komt bij dat huisstofmijt ook niet van zuurstof houdt. Dus goed luchten heeft op meerdere vlakken zijn voordelen. Wij slapen eigenlijk altijd met het raam open. Tenzij het buiten te koud is, dan slapen we met de deur open. En we maken ons bed niet op. Waarom? Check dan dit boekje.


Conclusie

Wil jij lekker slapen? Zorg dan dat je slaapkamer is ingericht op slapen. Verban alle mogelijk prikkels en bereid je goed voor. Drink voldoende water, zet je raam lekker open en sluit je ogen. Weltrusten!

Ben jij een goede slaper? Hoeveel uur slaap pak je gemiddeld? En welke tips heb jij voor een goeie nachtrust. Ik hoor het graag!

Foto: Kristina Flour

Share This