06-27570171 susan@grijphetgoud.nl

Wat een goed begin van de dag! Het is kwart voor tien en ik stap heerlijk ontspannen de deur uit. Niet mijn eigen deur. Ik kom bij de masseuse vandaan. Ik ben de dag begonnen met een ontspanningsmassage. Het klinkt bijna als een luxe, maar wat had mijn lijf dit nodig! Ongemerkt wordt bijna gewoon dat het een beetje (of heel erg) vast zit. Tot vanmorgen. Weg met de dagelijkse sleur en hallo ontspanning. Na de massage voel ik me een stuk fitter.


Spierspanning

Spierspanning is een kwaaltje dat zich langzaam ontwikkeld. De bekende voorbeelden zijn een verkeerde houding achter je bureau, stressvolle dagen of fanatiek sporten. Daarnaast zijn er van die insluipertjes. Denk aan versleten schoenen, een flinke verkoudheid of het optrekken van je schouders tegen de koude wind. En wat dacht je van positieve spanning – het voorbereiden van je bruiloft bijvoorbeeld. Allemaal (kleine) spanningsmomentjes die zorgen voor een opstapeling van spierspanning.


Samen staan we vast

Bijna al jouw spieren staan met elkaar in verbinding. Je kent het vast wel dat wanneer je spanning in je nek hebt, je schouders ook gezellig mee doen. Doordat je nek niet kan bewegen zoals hij eigenlijk zou moeten gaan de omliggende spieren (onder andere je schouders) een deel van het werk overnemen. Best fijn zo’n helpende hand, maar hierdoor kan die hulpspier ook niet meer helemaal bewegen zoals hij zou moeten. Voor je het weet staat de hele boel op spanning.


Ontspanning

Laten we eerlijk zijn. Het opbouwen van spierspanning kunnen we niet voorkomen. Al is jouw leven nog zo relaxt, er zijn altijd momenten of situaties (positief of negatief) die voor spanning kunnen zorgen. Wil jij een fit lijf? Dan is het belangrijk om ook te zorgen voor ontspanning van de spieren. Hoe je dat doet? Wat dacht je hier van:

  1. Neem een bad. Laat ‘m goed vol lopen met lekker warm water en kies voor een goeie olie, zeeg of bruisbal met een ontspannen geurtje.
  2. Volg een les yoga. Yin-yoga is bijvoorbeeld een vorm van yoga die zorgt voor spierontspanning.
  3. Ademhaling. Focus op de plek die vast zit en breng daar je ademhaling naar toe. Door naar dit punt diep in te adem en langzaam uit te ademen creëer je meer ruimte en zorg je voor ontspanning.
  4. Beweging. maar beweeg je lijf om gewrichten soepel en spieren losser te maken. Rek je bijvoorbeeld helemaal uit of draai rondjes met je schouders.
  5. Massage. Kijk vooral ook naar de mogelijkheden om dit via je zorgverzekering te vergoeden (misschien nog handig om je polis aan te passen). Denk aan bijvoorbeeld massage door een fysiotherapeut of bij een praktijk voor alternatieve geneeswijzen.
  6. Lach. En niet zo’n voorzichtig glimlach. Lach uitbundig. Dit zorgt voor ontlading en ontspanning van de spieren.
  7. Knuffel. Fysiek contact met anderen zorgt er voor dat jij je veilig voelt, waardoor spanning verminderd.
  8. Wellness. Wil je echt uitpakken? Ga dan een (mid)dag naar een wellness en laat je flink in de watten leggen.


Conclusie

Jij hebt invloed op de spanning in je lijf. Niet op hoe het er in komt, wel hoe je het los laat. Zorg voor ontspanningsmomenten op een dag en pak een keer in de zoveel tijd uit. Niet omdat het een luxe is, maar omdat jouw lijf het verdient. Want een ontspannen lijf, is een fit lijf. En ik besefte het me vanmorgen weer al te goed, er zit meer vast dan dat je in eerste instantie denkt ;-).

Share This