06-27570171 susan@grijphetgoud.nl

Een (middag)dutje doen, inmiddels beter bekent als de powernap. Ik doe het regelmatig. Sommigen zijn er stellig van overtuigd: een dutje doen is slecht voor je slaapritme. Ik ben het daar niet mee eens. Sterker nog, ik denk dat een powernap juist heel nuttig en vaak nodig is. Heb jij ook af en toe de behoefte om heel even je oogjes te sluiten. Ik zeg doen! En wel hierom.


Dutten is niet hetzelfde als slapen

Overdag een dutje doen, verstoort je slaapritme niet omdat je niet echt gaat slapen. Als je slaapt, maakt je lijf verschillende fasen door. Je gaat van sluimer-slaap, naar lichte slaap, naar diepere slaap en komt uiteindelijk in de REM-slaap (de fase waarin je droomt). Deze cyclus duurt zo’n 90 tot 120 minuten en zal zich tijdens een goede nachtrust meerdere keren herhalen. Je raad het al, een powernap is veel korter, waardoor je op z’n hoogst in lichte slaap valt. Geen probleem dus.


Powernap

Een powernap duurt gemiddeld 20 minuten. De kans is groot dat je lijf niet weet dat je een dutje gaat doen, dus zet voor de zekerheid je wekker. Zo weet je zeker dat je niet echt in slaap valt en ben je gerust gesteld – op het moment dat jij je ogen dicht doet – dat je niet te lang blijft liggen. Aan de andere kant kan het ook zo zijn, dat je helemaal niet in slaap valt. Geen probleem. Doordat je wel je rust hebt gepakt, pluk je er nog steeds de vruchten van. Na de powernap voel jij je en fris en alert. Ben je op je werk? Dan kijk je weer met een frisse blik naar die lastige klus. En hoppa, de juiste oplossing schiet je te binnen.


Duf

Een powernap is niet altijd nodig. Soms is het voldoende om een flink glas water (of twee) te drinken of even een frisse neus te halen. Probeer goed aan te voelen wat jouw lijf nodig heeft. Ik merk dat ik vooral behoefte heb aan een dutje wanneer ik in een korte tijd veel prikkels heb gehad. Tijdens een druk weekend, na een acquisitiegesprek of wanneer ik iets nieuws aan het bedenken/ontwikkelen ben. Kortom wanneer mijn brein meer tijd nodig heeft om alle informatie een plekje te geven.


Slaap tekort

Eerder schreef ik het al, dutten is niet hetzelfde als slapen. Heb je een nacht slecht geslapen, dan kan een dutje de pijn wat verzachten, maar echt uitgerust wordt je er niet van. De remedie daar tegen is een middagslaapje van minimaal 90 minuten of ’s avonds gewoon lekker op tijd naar bed. Is het dan erg om al om 20.00 uur naar bed te gaan? Nee. Als jouw lijf slaap nodig heeft, dan is het juist goed om wat extra uurtje slaap te pakken.


Stappenplan voor een powernap

Ben jij wel toe aan een dutje? Doe dan het volgende:

  1. Informeer anderen. Ben je bijvoorbeeld op je werk, laat dan je collega’s weten wanneer je wel weer beschikbaar bent.
  2. Zoek een comfortabele plek. Bijvoorbeeld een bank of een goede stoel.
  3. Zorg voor zo min mogelijk afleiding. Ga naar een plek die stil is of doe bijvoorbeeld oordopjes in.
  4. Zet een wekker.
  5. Optioneel: zet een fijn muziekje aan. (ik luister graag naar Norah Jones)
  6. Neem een comfortabele houding aan en focus op je ademhaling. Adem diep in en langzaam uit via je neus.
  7. Ontspan je gezicht en de spieren in je lijf. Relax…
  8. En gaat na 20 minuten de wekker, ga dan direct in een actieve houding zitten en maak je klaar om weer aan de slag te gaan.

Conclusie

Een dutje doen is niet hetzelfde als slapen. Tijdens de powernap verwerkt je brein de (overload aan) informatie en prikkels en ontspannen de spieren in je lijf. Na de powernap kun je met een fris hoofd aan de slag. Gun jezelf die rust om daarna weer lekker te knallen.

Share This