Wat is de overeenkomst tussen De Tukkers, Sporty Spice, en E330? Het zijn alle drie bijnamen. Een E-nummer is een bijnaam voor een bepaald ingrediënt. Maar wat is een E-nummer nou precies? En zijn E-nummers ongezond? Ik leg het graag aan je uit. Daarbij deel ik welke app ik hiervoor gebruik en geef tips voor in de keuken.

Wat is een E-nummer?

Een E-nummer is een code voor een stof die binnen de Europese Unie toegelaten is als additief (hulpstof) in voedingsmiddelen die bedoeld zijn voor menselijke consumptie. Die hulpstof wordt bijvoorbeeld toegevoegd om een product langer houdbaar te maken of extra smaak te geven.

Hierboven noemde ik E330, dat is citroenzuur. E410 is Johannesbroodpitmeel en E555 is Kaliumaluminiumsilicaat. Het is veel makkelijker om een code op de verpakking te zetten dan de hele naam. Net zo als Evelien vaak Eef wordt genoemd en Jan Willem JW.

E-nummers zijn toch ongezond?

Ja en nee. Er zijn bepaalde E-nummers die je beter kunt vermijden. In mijn vorige blog schreef ik dat je van E591 (aspartaam) hoofdpijn kunt krijgen. Gelukkig zijn er ook een hoop E-nummers die helemaal niet schadelijk zijn. Dikke kans dat jij sommige stoffen zelf ook in de keuken gebruikt. Wist je dat E100 de bijnaam van kurkuma is?

De (on)gezondheid wordt niet zo zeer bepaald door de stof, maar vooral hoeveel je er van binnen krijgt. Bij sommige kom je eigenlijk nooit aan de Aanbevolen Dagelijkse Inname (ADI). En bij anderen is één hap eigenlijk al teveel.

Om dit inzichtelijk te maken zijn de E-nummers ingedeeld in de categorieën groen, oranje, rood. Je kunt dit vergelijken met een verkeerslicht voor je lijf.
Groen: geen probleem. Kom maar door.
Oranje: het kan wel, maar niet te veel.
Rood: rij jij wel eens door rood?

Addertjes onder het gras

1. Doordat E-nummers een slechte naam hebben, zetten fabrikanten steeds vaker de originele naam van de stof op de verpakking. Dit kan om groene stoffen gaan, maar ook om rode. Wanneer je naar de ingrediëntenlijst kijkt, lijkt alles oké. Je ziet geen E-nummer(s). Maar het kan maar zo zijn dat je op het verkeerde been wordt gezet.

2. De E-nummers zijn door de European Food Safety Authority (EFSA) goedgekeurd. Helaas kun je vraagtekens zetten bij hun onafhankelijkheid. Sommige wetenschappers die voor EFSA uitspraken doen, over bijvoorbeeld E-nummers, werken ook in de levensmiddelenindustrie. Er zijn andere wetenschappers die negatieve adviezen geven over sommige stoffen uit de categorie rood. Vermijd die rode dus zo veel mogelijk.

E-nummers app

Wil jij ook meer weten wat er in je voeding zit? Dan is deze app super handig! Voor Iphonegebruikers is er E-nummers en voor Android is er E nummer vrij. Met deze app kun je zowel op E-nummer als op naam zoeken.
Eerlijk is eerlijk. Ik gebruik ‘m niet bij ieder supermarktbezoek. Eens in de zoveel tijd pak ik de app er bij en ga ik op onderzoek uit. Gaandeweg wordt ik steeds wijzer.

Tips
  • Ga voor jezelf na welke producten je veel eet en drinkt. Zitten hier E-nummers in? Zo ja, zijn dit groene, oranje of rode?
  • Doe ook eens een check bij een ingrediëntenlijst waar je geen E-nummers ziet staan.
  • Eet zoveel mogelijk onbewerkt eten en maak je eigen maaltijden. Dan krijg je sowieso stukken minder tot geen (schadelijke) hulpstoffen binnen.
  • Vermijd zoveel mogelijk de rode E-nummers, maar raak ook niet in paniek als je er een keer iets van binnen krijgt. Het uitgangspunt is: eet bewust.

Heb je vragen over dit blog of kan ik je ergens anders mee helpen? Stuur mij dan een mailtje op .

Share This