Het is donderdag, eind van de middag. Je werkweek zit er bijna op. Je wrijft over je voorhoofd. Pfff, daar heb je die hoofdpijn weer. Even een pijnstiller er in. Dan kun je die laatste uurtjes nog even knallen! Klinkt dit bekend? En hoe vaak heb jij zo’n moment de afgelopen tijd gehad?

Vandaag wil ik het met je hebben over hoofdpijn, het slikken van pijnstillers daar tegen en welke alternatieven jij hebt om hoofdpijn tegen te gaan.

Pijnstillers

Een gemiddelde Nederlander slikt 27 pijnstillers per jaar. Dat is er eentje in de twee weken. De meeste pijnstillers worden geslikt tegen hoofdpijn of rugpijn. Wat begint als een paracetamol tegen een keer hoofdpijn, is voor  zo’n 300.000 Nederlanders inmiddels dagelijkse kost. Zij slikken iedere dag pijnstillers.

Naast de vele directe bijwerkingen en mogelijke gevolgen op de lange termijn, wordt hiermee niet de oorzaak van de pijn aangepakt. De pijn is namelijk een signaal van je lichaam. Een waarschuwingssignaal om voor je lijf te zorgen.

Zorgelijk

Ik maak me zorgen. Zorgen om het gemak waarmee een pijnstiller wordt geslikt. Zorgen om het negeren van het signaal van ons lichaam. Zorgen om het feit dat de hoofdpijn niet eens meer wordt gezien als een signaal van ons lichaam, maar een ongemak dat bestreden moet worden. Een schreeuwer die gesust moet worden.

Wees eens eerlijk tegen jezelf: als jij hoofdpijn hebt, maak jij je dan (een klein beetje) zorgen om jezelf? Ga jij wel eens na waarom je hoofdpijn hebt? En zo ja, weet jij dan wat jij lijf nodig heeft?

Eerste hulp bij hoofdpijn

Hoofdpijn is een signaal dat ons lijf iets nodig heeft. Maar hoe weet je nou wat je precies moet doen? Laten we samen eens een aantal mogelijkheden doornemen.

1. Zit/Sta je lang in dezelfde houding? Zijn je schouders opgetrokken?
Ga van je werkplek af. Loop een rondje en rol je schouders. Rol met je hoofd en leg je rechterhand op je hoofd. Trek nu heel langzaam en voorzichtig je hoofd naar rechts en heel iets naar beneden. Oef, dat stukje naar beneden voel je wel even hè. En nu met links.

2. Heb je vandaag al voldoende gedronken?
Vaak ben je zo gefocust dat je vergeet een nieuwe kop thee of glas water te halen. Wanneer je drinken haalt, drink dan alvast een glas water. Gewoon één extra, voordat je jouw drinken meeneemt naar je werkplek. En als je toch je eigen drinken pakt, neem dan gewoon voor de zekerheid oefening 1 ook mee.

3. Heb je vannacht slecht geslapen?
Kort of onrustig slapen kan zorgen voor hoofdpijn. Zorg op zo’n dag voor voldoende daglicht en buitenlucht. Daglicht zorgt ervoor dat je natuurlijk waakritme wordt getriggerd. Pak daarnaast minimaal twee momenten van zo’n vijf minuten om echt naar buiten te gaan. De frisse lucht geeft je extra energie en zorgt voor het ontladen van alle indrukken. Die indrukken komen een stuk harder binnen als je moe bent.

4. Voer je veel gesprekken of heb je de hele dag mensen om je heen?
Contact met anderen is vaak intensief. We hebben het niet zo door, maar ga maar eens na als je op zo’n dag thuis komt. De stemmen suizen nog na in je hoofd. Klinkt dit bekend? Zorg dan dat je gedurende de dag momenten creëert met absolute stilte. Geen mensen om je heen en sta bewust stil bij de stilte. Dit kan al heel simpel. Bijvoorbeeld op het toilet. Adem eens drie keer heel diep in en en langzaam uit. Creëer jouw nu even niet!-momentje.

5. Eet, drink of slik jij dingen waar je hoofdpijn van kan krijgen?
Wanneer je langere tijd pijnstillers slikt is de kans groot, dat je juist daar hoofdpijn van krijgt. Of drink je bijvoorbeeld light frisdrank. Wist je dat je van aspartaam (E591) hoofdpijn kunt krijgen? Ga voor jezelf na of jij dingen eet, drinkt of slikt die van invloed zouden kunnen zijn. Dit is meer dan de moeite waard om dit voor jezelf uit te zoeken. Hoofdpijn is niet gewoon!

Conclusie

Een pijnstiller slikken is een tijdelijke oplossing, die in sommige gevallen op z’n plaats is. Maar het pakt niet de oorzaak aan. Ga bij jezelf na waar de hoofdpijn vandaan komt en pak dit aan bij de bron. Luister naar het signaal van je lichaam. Geef je lijf wat het nodig heeft en voel je weer vitaal.

Heb jij moeite met het herkennen of interpreteren van je de signalen van je lijf? Bel me of stuur een berichtje. Ik help je graag, zodat jij beter voor jezelf kunt zorgen.

Share This