Het lijkt soms zo’n onmogelijke opgave. Tijd voor jezelf. Een moment waarin het helemaal draait om jou. Al gauw denk je aan een dagje naar de sauna of een middag het bos in. Een activiteit waar je speciaal tijd voor vrij moet maken. Gelukkig hoeft dat helemaal niet. Tijd voor jezelf kan iedere dag. Maar… dan moet je wel weten waar je precies naar verlangt. Vandaag geef ik je inzicht in verschillende tijd-voor-jezelf behoeften en kleine oefeningen voor elke dag.

Verlangen

Werken, de kleine ophalen bij opa en oma, eten koken, en de wasmand barst ook al uit z’n voegen. Uitgeblust plof je aan het eind van de avond op de bank. De dag is voorbij gevlogen! Je spreekt met jezelf af dat je binnenkort echt een moment voor jezelf in plant.

Maar waar verlang je op dat moment precies naar? Volgens mij zijn er drie verschillende behoeften die jou doen verlangen naar tijd voor jezelf. Hieronder benoem ik ze punt bewijs, daarna ga ik er dieper op in.

  1. Voldoening. Je hebt het gevoel dat jouw dag om anderen draait. Je wilt dat de dag weer om jou draait.
  2. Rust. Je hebt het gevoel dat je alleen maar aan het rennen bent. Je verlangt naar rust. Even helemaal niets.
  3. Alleen zijn. Je wilt alleen zijn. Geen prikkels en geen personen om je heen.
1) Voldoening

Voor je gevoel staat de hele dag in het teken van anderen. Je werkt voor een ander, je zorgt voor een ander. Je verlangt er naar dat de dag weer om jou draait. Je hebt het gevoel dat jouw behoeften niet of onvoldoende bevredigd worden.

Herken je dit gevoel? Kijk dan naar je drijfveren. Waar haal jij voldoening uit? Waar krijg jij energie van? Vragen die hierbij helpen zijn:

  • Welke aspecten van je werk geven jou voldoening?
  • Welke activiteiten buiten werk geven jou voldoening?
  • Welke voldoening haal je uit het contact met vrienden en/of familie?
  • Heb je kids: Welke aspecten van het papa/mama zijn geven jou voldoening?

De aspecten waar jij voldoening uit haalt, doe jij (ook) voor jezelf. Het geeft je een gevoel van waardering, een rol van betekenis. Streef er naar om elke dag met voldoening af te sluiten. Dit wil niet zeggen dat je geen behoefte meer hebt aan tijd voor jezelf, maar je zult zien dat het dan vooral gaat om alleen zijn en/of rust. Daarover zometeen meer.

Zijn er weinig punten waar jij voldoening uit haalt? Wees dan kritisch en eerlijk naar jezelf. Op welke manier kun jij hier verandering in aanbrengen? Want verandering is nodig. De (ingeplande) tijd-voor-jezelf momenten wegen eigenlijk nooit op tegen dagen waar jij geen voldoening uit haalt. En jij verdient meer dan dat. Jij verdient het om de dingen te doen die jou energie geven.

2) Rust

Vaak vliegt de dag aan je voorbij. Je hebt zoveel gedaan, dat je niet eens meer precies weet wat. Je verlangt naar rust, ontspanning. Even helemaal niets! Wanneer je dit voelt, ben je jezelf voorbij gerend. In veel gevallen is je hoofd harder gegaan dan je lijf. Dit is een belangrijk signaal om aandacht aan jezelf te geven.

Het is tijd om he-le-maal niks te doen. Het liefst niet aan het eind van de dag, wanneer je jezelf al keihard voorbij bent gerend, maar op meerdere momenten van de dag. Zorg er voor dat minimaal twee keer per dag niks doet. Even een pauze. Creëer een incheck-momentje met jezelf. Een momentje van 100{fb3c50e343393c6893a7fe075b0deeb3ee30eee05b33ad112f2eb70498fa0b86} aandacht voor jezelf. Na punt 3 geef ik je een paar incheck-momentjes.

3) Alleen zijn

Alleen zijn is extra belangrijk voor mensen die gevoelig zijn voor prikkels en sfeer en stemming. Ook al is er een fijne sfeer of zijn het positieve prikkels. Wanneer je alleen bent heb je de tijd om alle prikkels te verwerken. Het is een moment om alles te laten landen. Om na te genieten van dat gave festival of om je gevoel over dat lastige sollicitatiegesprek de ruimte te geven.

Wanneer je alleen bent, heb je de ruimte om je gedachten op een rijtje te zetten en te luisteren naar je gevoel. Je kunt de chaos in je hoofd ordenen en je gedachten één voor één laten passeren. En hoppa, in eens krijg je een nieuw inzicht of een briljant idee! Je ziet alles een stuk helderder. Je bent beter in staat om keuzes te maken. Ze zeggen niet voor niks, de beste ideeën ontstaan als je op het toilet zit ;-).

Incheck-momentje

Creëer elke dag minimaal één incheck-momentje. Wat voel je? Wat gebeurd er in je lijf? Welke gedachten heb je. Neem de tijd voor jezelf. Luister. Iedere dag is minimaal één moment 100{fb3c50e343393c6893a7fe075b0deeb3ee30eee05b33ad112f2eb70498fa0b86} van jou. De volgende drie (kleine) oefeningen zullen je hier goed bij helpen.

  1. Bij je eerste kop koffie of kop thee neem je de tijd voor jezelf. Je kijkt niet op je telefoon en je bent ook niet aan het werk. Dit is jouw moment. Check in: goeiemorgen ik :-).
  2. Nadat je je tanden hebt gepoetst, kijk je jezelf aan in de spiegel. Neem een moment om echt oogcontact met jezelf te maken. Sta open voor wat je op dat moment voelt en denkt.
  3. Wanneer je ergens zit te wachten, pak dan niet je telefoon. Op je telefoon zijn allemaal leuke berichten en foto’s te vinden, maar dit maakt ook vaak onrustig. Staar eens lekker voor je uit en ervaar wat dit met je doet.
Conclusie

Ga na waar je precies naar verlangt. Pas dan weet je wat jij nodig hebt. Maak het vooral niet te groot. Het gaat niet om tijd blokken in je agenda of een tijd-voor-mij-activiteit. Het gaat om aandacht en liefde van jou voor jou. Eén moment, 100{fb3c50e343393c6893a7fe075b0deeb3ee30eee05b33ad112f2eb70498fa0b86} van jou, elke dag.

Vind jij het lastig om te voelen waar jou behoefte van tijd voor jezelf vandaan komt of kan ik je ergens anders mee helpen? Stuur mij dan een mailtje op 

Share This